Kansalaispaneeli
Paneelin avulla kerätään kaupunkilaisten näkemyksiä siitä, miten kaupunkia tulisi kehittää.
Keskustelut
Keskustelujen lopputuloksena kirjattiin seuraavat huomiot:
- Kaupunkisuunnitelmassa on otettava paremmin huomioon kaupunkilaisten näkemykset
- Kaupunkilaiset kokivat, että osallistumismahdollisuudet ovat olleet rajalliset ja vaikeasti saavutettavat (esim. virka-aikoina tai muuten hankalina ajankohtina)
- Kaupunkilaiset toivoivat lisää läpinäkyvyyttä kaupungin toimintaan ja mahdollisuuden seurata esimerkiksi kaupunkistrategian käytännön toteutumista
Työpajat
Työpajoissa keskusteltiin esitetyistä huomioista ja asukkaiden esittämistä ongelmakohdista suunnitelmissa ja etsittiin näille ratkaisuehdotuksia.
Työpajojen perusteella kirjattiin seuraavat asiat:
- Suunnittelutoimenpiteissä toteutetaan asukaskysely tärkeimmistä asiakysymyksistä
- Kehitettäessä suunnitelmia kerätään asukkaiden näkemyksiä ennen suunnitelmien täytäntöönpanoa
- Toteutettaessa hankkeita, annetaan kaupunkilaisille mahdollisuus kommentoida hankkeiden etenemistä ja esittää omia näkemyksiään kehittämisen eri vaiheissa
- Järjestetään asukaspaneeli, jossa on 3-5 asiakysymystä kaupunkilaisille joka kuukausi ja kuka tahansa voi vastata
Toimenpiteet
Prosessin lopputuloksena kaupunkistrategiaan päätettiin sisällyttää seuraavat toimenpiteet:
1. Asukaspaneeli käynnistetään 1.1.2025
- Verkkosivustolle lisätään mahdollisuus liittyä mukaan, kysytään nimi ja sähköpostiosoite, johon kyselyt toimitetaan
- Paneelin avulla yritetään houkutella asukkaita myös muiden osallistumismahdollisuuksien piiriin
- Markkinoidaan paneelia kaupungin verkkosivustolla, järjestöissä, asukasyhdistyksissä ja kaupunkilaistilaisuuksissa
- Tavoitteena on saada vähintään 1000 osallistujaa mukaan paneeliin
- Ensimmäinen kysely lähetetään 3.2.2025
2. Käynnissä olevat hankkeet kaupungin verkkosivustolle kommentointimahdollisuuden kanssa
- Hankkeet kaikkien nähtäville suunnitelmineen
- Järjestetään mahdollisuus kommentoida hankkeita läpinäkyvästi
- Perustetaan työryhmä, joka analysoi kaupunkilaisten näkemyksiä ja tuo ne selkeästi esille toteuttajaryhmien kanssa
3. Lisätään viestintää ja prosessien läpinäkyvyyttä
- Kannustetaan kaupunkilaisia mukaan osallistumisalustalle, jotta heille saadaan tärkeää tietoa viestittyä
- Lisätään prosessien läpinäkyvyyttä sisäisesti ja tehdään hankkeiden etenemisestä viestimisestä helpompaa asiantuntijoille mm. sisäisiä työkaluja kehittämällä
- Annetaan viestintävastuu osallistumisalustan ylläpitäjille, jotka päivittävät tärkeän tiedon alustalle tai tutkitaan, kuinka tämän tiedon saisi alustalle automaattisesti